Co je logomanuál
a k čemu je Dobré ho mít?
Logo je „tváří i srdcem“ vizuální identity. Podobou a nápadem reprezentuje myšlenku značky a je originálním klíčem k jejímu pohotovému rozpoznání. O to, aby vše fungovalo jak má, se stará logomanuál.
logomanuál
je dokument, ve kterém je popsána jednotná firemní podoba nebo také vizuální identita (v angličtině pak „Corporate Identity“).
Vlastně je takový návod pro klienta a hlavně grafické designery, který definuje pravidla pro další práci s logem a firemní identitou. Drží hranice vymezené pro propagaci značky a chrání tak její identitu před nežádoucími odchylkami od ní (které by pro klienta byly navíc neefektivní).

Praktické použití logomanuálu
Při zadávání práce grafikovi se mu spolu společně se zadáním předá logomanuál. Grafik se obeznámí s přistupováním ke značce a může rovnou začít tvořit v souladu s firemní identitou. Nebo-li jednotným vystupováním značky, které pak úspěšně vede ke shodnému povědomí mezi zákazníky.

Co obsahuje logomanuál?
Dokument obsahuje soubor podrobných pravidel nebo vodítek, které nasměrují grafika ke správné práci jak s logem, tak s vizuální identitou.
Konkrétně to mohou být (dále již v bodech):
- Vznik symbolu
Jak vlastně logo vzniklo, z čeho všeho se skládá a proč? Rozumím jeho složitosti? Dokážu ho sám nakreslit?
- Podoba a barevnost loga
Jde o rozšíření předešlého bodu a především definování primární varianty zobrazování a dalších řešení v případě nesourodého pozadí nebo omezení technologií. V takovém případě slouží černobílá varianta (například na razítko). - Aplikace loga na pozadí
Velmi důležitý bod dokumentu, protože je to jedna z nejčastějších překážek grafiků. Jde tu o nastínění problematiky aplikace loga na různobarevná pozadí a ukázku jeho řešení.
- Aplikace vizuální identity
Zde je možno předvést logo i identitu v praxi, jako použití na předmětech (propagační a firemní tiskoviny, reklamní předměty, polepy aut, cedulí, vzhled webu a podobně). Zároveň je to pro designéra prostor pro autorské obhájení celé práce na logomanuálu.

Pokud jste dočetli až sem, děkuji za Vaši ochotu a čas seznámit se s tímto tématem.
Věřím, že pro Vás informace k problematice logomanuálu a logotvorby byly dostatečně obohacující 🙂
Děkuji Míše a Hynkovi z projektu Ahimsa.Land (a Vila Flora) za souhlas s použitím příkladu na jejich logomanuálu.
DS